.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, juni 10, 2006

Meer troep door digitaal

Na de komst van digitale camera's wordt er meer troep gemaakt. Mensen blijven maar schieten met de camera. In het analoge tijdperk deden mensen wellicht beter hun best.

Oliviero Toscani


Film is niet dood

Met de opmars van de digitale fotocamera leek het doodvonnis van het ouderwetse filmrolletje getekend. Niets is minder waar. Wegwerpcamera's met een filmpje worden nog steeds volop verkocht.

'We zijn al een tijdje door onze voorraad heen’, meldt Fuji Film in Rotterdam, een van de grootste leveranciers van fotografieproducten. Ook de Zaandamse vestiging van de fotospeciaalzaak Camex zegt de vraag niet aan te kunnen.

De tweede jeugd van de eenmalige, kartonnen camera’s met 24 of 27 opnamen wordt gestaafd met cijfers uit de Verenigde Staten, de grootste fotografie-markt.

Digitale wegwerpcamera's zijn er ook, maar daar is nauwelijks vraag naar.

Bron: Volkskrant.


vrijdag, juni 09, 2006

Het Laatste Nieuws kloont er op los

Het Vlaamse dagblad Het Laatste Nieuws plaatste op 24 april een foto van de witte mars naar aanleiding van de MP3-moord in het treinstation van Brussel.

Helaas heeft de dienstdoende fotoredacteur flink zitten knoeien in de foto. Zo komen sommige individuen en groepen mensen meer dan één keer voor op de foto.

Het doel van de manipulatie is niet duidelijk, want er viel op de oorspronkelijke foto niets opvallends te verbergen.

Lees meer over dit geval bij weblogger Patrick De Witte.



Er zijn nog meer klonen in de foto dan de reeds met geel en blauw aangegeven. Zoek ze maar!

AP pikt een fotootje mee

Vandaag in NRC.NEXT een mooie foto over twee pagina's van de recentelijk overleden fotograaf Arnold Newman. De foto werd rondgestuurd door persbureau Associated Press.

Een beetje dom van AP, want de rechten van deze foto (en overigens de gehele Arnold Newman Collection) behoren al sinds 2000 toe aan Getty Images. Oeps...

Bekijk de foto's van Arnold Newman bij Getty Images.


Speciale aanbieding voor bezoekers van Photography Weblog!



Op 30 juni 2002 speelden Bhutan en Montserrat, de twee laagstgeklasseerde voetballanden, in Thimpu een symbolische "andere finale" terwijl elders, in Tokyo, de twee sterkste landen om het wereldkampioenschap speelden. De toegang tot de wedstrijd was gratis en 25 duizend van de 40 duizend inwoners van Thimpu kwamen kijken.

Hans van der Meer fotografeerde zowel de wedstrijd als het normaal moeilijk toegankelijke land Bhutan. Het resultaat is een buitengewoon mix van reportage en historisch document, een portret van een land en een volk, en van een culturele gebeurtenis.

Photography Weblog heeft voor haar trouwe (en minder trouwe) lezers een speciale WK-aanbieding! Het boek Bhutan-Montserrat, The Other Final is via deze website te koop voor de allerlaagste prijs: 9,90 euro inclusief verzendkosten!

Speciaal voor u heeft Photography Weblog een deal gemaakt met de belangrijkste boekhandels van Nederland om u dit boek voor deze absolute bodemprijs te kunnen aanbieden.

Klik voor de aanbieding op de link naar de winkel van uw keuze.

AKO
NL Store

U kunt het boek ook afhalen voor 9,90 euro bij Bruna.


donderdag, juni 08, 2006

Foto's Haditha belastend voor Amerikaanse mariniers

Van het in het Iraakse Haditha aangerichte bloedbad zijn ongeveer dertig foto's gemaakt, die belastend zijn voor de Amerikaanse mariniers die beweren dat veel doden door een bom vielen. Dat hebben bronnen binnen het Pentagon gemeld, aldus de Amerikaanse nieuwszender CNN donderdag.

Volgens CNN zijn op de foto's mannen, vrouwen en kinderen te zien. De foto's zijn gemaakt door collega's van de Amerikaanse mariniers die onder verdenking staan van het aanrichten van een bloedbad in de noordwestelijke stad Haditha in november vorig jaar.

De foto's worden gebruikt in het strafrechtelijk onderzoek naar de toedracht van het bloedbad.

Bron: ANP.


Talpa zendt Paparazzi uit

De BBC-serie Paparazzi over de belevenissen van de fotografen van het agentschap Big Pictures en hun excentrieke directeur Darryn Lyons wordt vanaf 10 juni uitgezonden door Talpa.

Love it or loathe it, the cult of celebrity is everywhere and nothing captures the zeitgeist more than a well-angled paparazzi shot.

Australian Darryn Lyons is a regular on the London party scene, and the face behind one of the world’s largest paparazzi agencies, Big Pictures. With offices in London and Sydney, it’s a lucrative business for Darryn, and his empire is going from strength to strength. In short, the A-list world is his playground.

Paparazzi covers everything from glamorous red carpet events to crafty photographers sneaking around private filmsets. They loiter for hours outside celebrity homes, and they stop at nothing in their quest for an 'exclusive'.

This series explores our fascination with famous faces and takes a look at the issues surrounding privacy and the market for paparazzi shots. It's entertaining and engaging stuff, providing an insight into life on both sides of the lens.

Viewers will get to know the individual photographers, and featured celebs include David and Victoria Beckham, Madonna, Rachel Stevens and Geri Halliwell. But it's not all about the stars, as the series turns the lens onto Darryn at home in Australia and doing a photo-shoot on his luxury yacht in Cannes.

Shot in the UK, Barbados, Australia, St Tropez, Monaco and Cannes, Paparazzi turns the cameras on the pack, and reveals some surprising angles!


Elke zaterdag en maandag om 22.15 bij Talpa.

Wie de Nederlandse ondertitels kan missen kan ook terecht bij BBC Three dat de tweede reeks in deze serie vanaf zondagavond 11 juni uitzendt om 00.50.

En dan nog een paar tips van Darryn Lyons voor aankomende paparazzi:

1. Always be the last to leave a job - you never know what will happen.
2. You have to be able to smell a story, not just take pictures of it.
3. There is no substitute for working long hours to be successful.
4. Go and see Big Pictures.

Wie zijn kans als paparazzo wil wagen kan een poging doen bij MrPaparazzi, het broertje van Big Pictures.


woensdag, juni 07, 2006

Fotograaf Arnold Newman overleden



De Newyorkse fotograaf Arnold Newman is dinsdag op 88-jarige leeftijd in een ziekenhuis in zijn woonplaats overleden aan een hartaanval. Dat meldden Amerikaanse media.

Newman vereeuwigde grootheden der aarde zoals Pablo Picasso, Ronald Reagan en Marilyn Monroe. Hij kampte al enige tijd met gezondheidsproblemen. Newman reisde de hele wereld af om mensen in hun eigen omgeving te kunnen fotograferen. Hij werkte voor Life en tal van andere gezaghebbende tijdschriften.

Bron: ANP.

Meer over Arnold Newman is te lezen bij Photo District Newswire, The New York Times, Masters of Photography en The Digital Journalist.


Pablo Picasso. foto Arnold Newman

dinsdag, juni 06, 2006

New Photographers 2007

Tijdens het 53e Cannes Lions International Advertising Festival, dat van 18 - 24 juni 2006 plaatsvindt in Cannes, Frankrijk, zal Getty Images het initiatief New Photographers 2007 presenteren. Het biedt de reclamebranche een mogelijkheid kennis te maken met talenten op fotojournalistiek gebied uit de hele wereld. Het is het tweede jaar waarin Getty Images dit wereldwijde programma aanbiedt, dat is gericht op het opsporen en stimuleren van jong talent.

Het door Getty Images georganiseerde seminar New Photographers 2007 vindt plaats op
woensdag 21 juni om 17.00 uur in het Debussy Auditiorium in het Palais des Festivals. Gedurende de week van het festival zal het werk van de New Photographers 2007 ook te zien zijn tijdens een openluchtexpositie voor de poorten van het Palais des Festivals.

Bron: Getty Images.

(Hmmm, iemand bij Getty haalt reclamefotografie en fotojournalistiek door elkaar.)


maandag, juni 05, 2006

Digital Journalist juni 2006

In de nieuwste editie van het online magazine The Digital Journalist veel aandacht voor (inmiddels veteraan-)fotojournalist Peter Turnley. Daarnaast drie interessante bijdragen 'uit het veld', vanuit Bagdad, New Orleans en Darfur.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.